PKN
Protestantse Gemeente Kuinre

Kerkgebouw Kerkgebouw
Kuinre is een prachtig oud Zuiderzeestadje in de Kop van Overijssel, gemeente Steenwijkerland. Het is een langgerekt dorp, gebouwd op een landtong tussen de riviertjes de Linde en de Tjonger. Kuinre bestrijkt een gebied van 1310 hectare en heeft ongeveer 935 inwoners.

De eerste kerk waarvan sprake is, was de kerk op de Schans, aan de Zuiderzee. In het Rampjaar 1672 werd de Republiek der Verenigde Nederlanden aangevallen door Engeland, Frankrijk, Keulen en Munster. Het gebied rond Kuinre kwam op 26 juni in handen van ‘Bommen Berend’, de bisschop van Munster. Na plundering door de bisschoppelijke troepen werd in augustus 1672 de parochiekerk door brand verwoest.

Deze kerk werd in 1678 gebouwd als Hervormde kerk. Het kerkgebouw staat in het midden van het dorp Kuinre, aan Henric de Cranestraat 41.
Door de watersnood in 1825, werd de kerk praktisch onbruikbaar. In 1844 is het gebouw deels vernieuwd met behoud van de oorspronkelijke onderbouw en is de kerk voorzien van rondboogvensters en de blokvormige omlijsting bij de ingang.
Het is een bakstenen gebouw, met aan de westzijde een driezijdig besloten koor met schip en met een inwendig tongewelf. Er is één ingang aan de oostkant, met twee ramen. Zowel aan de zuid- als aan de noordkant is een nooddeur en bevinden zich zeven ramen.

In 1922 werd in de kerk elektrische verlichting aangelegd. Bij de restauratie van 1985-1986 zijn de best bewaard gebleven grafzerken uit de gangpaden ingemetseld in de driezijdige koorsluiting. De stoelen zijn toen vervangen door een modernere soort en de banken kregen een lichte houtkleur. Ook kreeg het tongewelf de huidige groene kleur. De noord- en zuidzijde waren voorzien van donkere lambrisering. Deze is met de verbouwing verwijderd om het interieur tot een ruimer geheel te maken.

Bij de renovatie in 2010 is het orgel, wat in 1856 door de gebroeders Scheuer gebouwd is, vier meter naar voren geplaatst, door Fa. Van Rijn uit Harderwijk. Zo kwam er ruimte achter het orgel voor een zaaltje voor onder andere de kindernevendienst.  Beneden is de hal daardoor ruimer geworden en is er een nieuwe toiletruimte en keuken gerealiseerd. De consistorie kan sindsdien ook gebruikt worden als opbaarruimte. Iedereen in het dorp mag er gebruik van maken.

In 2023-2024 is de gehele vloer in het liturgische gedeelte gerestaureerd. Doordat het waterpeil gaat zakken, is de vloer gaan breken. De gehele vloer ligt nu op gestabiliseerd zand en kan door een dilitatievoeg zakken. Helaas zijn er grafzerken verloren gegaan doordat deze niet te restaureren waren, hiervoor in de plaats zijn er nieuwe stenen geplaatst. De preekstoel is ook weer rechtgezet, deze stond vier centimeter uit het lood. Tevens is gevelsteen gerestaureerd en de heraldische kleuren teruggebracht.

Een kijkje in de kerkzaal vanaf het balkon. Het meeste interieur is afkomstig uit de 17e eeuw.  Hopelijk heeft u een indruk gekregen van onze prachtige kerk.
Wilt u een keer rondgeleid worden in en om de kerk, neem dan contact op met de koster.